Σελίδες

Χειρόφρενο στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης


Μοιάζει απίστευτο, επειδή είναι αδιανόητο. Ομως, δυστυχώς, ο κίνδυνος να μείνει η πόλη της Θεσσαλονίκης και ο νομός χωρίς συγκοινωνίες είναι ορατός. Τόσο ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης όσο και το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης έχουν «στεγνώσει» από λεφτά και καύσιμα και προαναγγέλλουν την επ' αόριστον διακοπή εκτέλεσης συγκοινωνίας.
Το ΚΤΕΛ σβήνει τις μηχανές του από αύριο και ο ΟΑΣΘ από το προσεχές Σάββατο, 1 Δεκεμβρίου. Μόνη λύση, όπως αναφέρουν εκπρόσωποι των δύο Οργανισμών, είναι να δοθούν από την Πολιτεία χρήματα, τα οποία οφείλονται τόσο στον ΟΑΣΘ όσο και στο ΚΤΕΛ. ...





Με δεδομένο πάντως ότι ακόμα δεν έχουν ληφθεί οι αποφάσεις για την εκταμίευση της περίφημης δόσης και ότι τα ταμεία του κράτους είναι άδεια, δε φαίνεται εφικτό να δοθούν λεφτά μέσα στην εβδομάδα.
Ετσι, 1.000.000 πολίτες βρίσκονται μπροστά στο ενδεχόμενο να μείνουν χωρίς συγκοινωνίες. Μάλιστα, όσοι εξυπηρετούνται με το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης είδαν από προχτές Παρασκευή τη δραστική μείωση των δρομολογίων, ενώ έχει προαναγγελθεί η παντελής παύση τους από αύριο!
Οσον αφορά τον ΟΑΣΘ, ακόμα κι αν το διοικητικό του συμβούλιο αποφασίσει να συνεχίσει την κυκλοφορία των λεωφορείων μέχρι να δοθούν χρήματα, ακόμα κι αν οι προμηθευτές δεχτούν να διαθέσουν καύσιμα επί πιστώσει, οι εργαζόμενοι, διά του προέδρου τους Δημήτρη Τσερμενίδη, προαναγγέλλουν πως αν δεν πληρωθούν, θα προχωρήσουν σε επίσχεση εργασίας...
Ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ
Οπως εξηγεί ο πρόεδρος του δ.σ. του ΟΑΣΘ, Χρήστος Στεφανίδης, τα ταμεία του Οργανισμού είναι άδεια, με τα χρέη της Πολιτείας να ανέρχονται σε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Το πρόβλημα δεν προέκυψε ξαφνικά, αλλά άρχισε σταδιακά από το περασμένο καλοκαίρι. Ο ΟΑΣΘ, για να αντιμετωπίσει την έλλειψη ρευστότητας και να καλύψει τα έξοδα μισθοδοσίας, αλλά και τους προμηθευτές, άρχισε να δανείζεται από τις τράπεζες. Ακόμη και σήμερα, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος, ζητήθηκε δάνειο από την Εθνική Τράπεζα, ώστε να καταβληθούν στους εργαζόμενους τα δεδουλευμένα του Νοεμβρίου. Οσο για τους μετόχους, έχουν ενημερωθεί ότι δεν θα πάρουν μέρισμα ούτε για το Νοέμβριο ούτε για τον Δεκέμβριο.
«Αυτήν τη στιγμή, με αποφάσεις από το διαιτητικό δικαστήριο, μας οφείλονται 35,5 εκατ. ευρώ. Οι αποφάσεις είναι υποχρεωτικά εκτελεστέες και μάλιστα τα 5,5 εκατ. ευρώ έπρεπε να είχαν καταβληθεί το αργότερο μέχρι τις 31 Οκτωβρίου», σημειώνει ο κ. Στεφανίδης. Επισημαίνει ότι τα 35,5 εκατ. ευρώ δεν αποτελούν τα μοναδικά χρήματα που οφείλονται στον ΟΑΣΘ. Ετσι, επισημαίνει ότι υπάρχει ακόμα ένα χρέος, ύψους 45 εκατ. ευρώ, από κλείσιμο των ετών 2010 και 2011, οπότε το συνολικό ποσό που αναμένει στα ταμεία του ο ΟΑΣΘ έχει διαμορφωθεί σε περίπου 80 εκατ. ευρώ.
Υπογραμμίζει ότι έχει ενημερώσει εγγράφως όλους τους φορείς της Θεσσαλονίκης, τα αρμόδια υπουργεία, ακόμη και τον πρωθυπουργό. Μετά το θόρυβο που ξέσπασε, ο κ. Στεφανίδης κατάφερε να κλείσει ραντεβού αύριο το πρωί στο υπουργείο Οικονομικών, όπου θα μεταβεί, σε μία προσπάθεια εξεύρεσης λύσης.
«Αν δοθούν τα 5,5 εκατ. ευρώ, μπορεί να μην λυθεί το πρόβλημα οριστικά, όμως έστω και προσωρινά τα λεωφορεία θα μπορούν να συνεχίσουν τα δρομολόγιά τους, αφού και οι εργαζόμενοι θα πληρωθούν, αλλά και οι πιστωτές», καταλήγει ο κ. Στεφανίδης.
Οι εργαζόμενοι
«Για μία ακόμα φορά αποδεικνύεται ότι η Θεσσαλονίκη βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα για την κυβέρνηση. Είναι κρίμα ένας κολοσσός, ένας Οργανισμός - πρότυπο στις συγκοινωνίες να καταστρέφεται από την πολιτική που ασκούν τόσο η σημερινή, όσο και οι δύο προηγούμενες κυβερνήσεις», σημειώνει ο πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων ΟΑΣΘ, Δημήτρης Τσερμενίδης.
Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι αυτό που συμβαίνει είναι αδιανόητο και ότι αποτελεί «ασέλγεια» σε βάρος των εργαζομένων του ΟΑΣΘ, σε βάρος του επιβατικού κοινού, σε βάρος ολόκληρης της Θεσσαλονίκης. «Κοινωνική πολιτική χωρίς χρήματα δε γίνεται. Ας ξεκαθαρίσουν οι κυβερνώντες τις προθέσεις τους και ας μας πουν ξεκάθαρα αν θέλουν την αστική συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη ή αν αντίθετα σκοπεύουν να βάλουν στο... παιχνίδι ιδιώτες. Σε κάθε περίπτωση, οφείλουν να σέβονται και να εφαρμόζουν τους νόμους και τις αποφάσεις των διαιτητικών δικαστηρίων», τονίζει ο κ. Τσερμενίδης.
Εξάλλου, ξεκαθαρίζει ότι αν δεν καταβληθούν στους εργαζόμενους τα δεδουλευμένα τους, μέχρι την προσεχή Παρασκευή 30 Νοεμβρίου, τότε οι ίδιοι, μετά από απόφαση του Συνδικάτου, θα προχωρήσουν από το Σάββατο σε επίσχεση εργασίας, ακινητοποιώντας τα λεωφορεία! «Με απλήρωτους εργαζομένους λεωφορεία δεν κυκλοφορούν από την 1η Δεκεμβρίου και μετά. Οι βουλευτές πληρώθηκαν. Τι παραπάνω έχουν τα δικά τους τα παιδιά από τα δικά μας;», διερωτάται καταλήγοντας ο κ. Τσερμενίδης.
Το ΚΤΕΛ
Πριν από τα... μαντάτα του ΟΑΣΘ, έρχονται αυτά του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, το οποίο τραβά χειρόφρενο στα λεωφορεία που κινούνται στο νομό από αύριο, ενώ ήδη από την Παρασκευή εκτελεί μόλις δέκα δρομολόγια ημερησίως. Ανεπηρέαστα μένουν μόνο τα μαθητικά δρομολόγια και η γραμμή Θεσσαλονίκη – Αθήνα.
Στον ορίζοντα δεν φαίνεται φως, καθώς για να μπορέσει να κινήσει τα λεωφορεία του το ΚΤΕΛ θα πρέπει να πάρει χρήματα από τον ΟΑΣΘ, που με τη σειρά του τα αναμένει από το υπουργείο Οικονομικών.
«Η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΕ ανέλαβε την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου στο πρώην επαρχείο Λαγκαδά, με δικές της δαπάνες αλλά αστικό εισιτήριο. Μείωσε επίσης τα κόμιστρα στους πρώην δήμους Καλλινδοίων, Ρεντίνας, Αγίου Γεωργίου, Μαδύτου και Απολλωνίας κατά 50%, ενώ αντίστοιχα αύξησε τα δρομολόγια στην αστική ζώνη και στην υπεραστική. Ως αντάλλαγμα συμφωνήθηκε η σταθερή χρηματική αποζημίωση από τον ΟΑΣΘ, σε ισόποσες μηνιαίες δόσεις, η οποία δεν καλύπτει το κόστος, καθώς από την ημέρα υπογραφής της συμφωνίας αυξήθηκε κατά 82% η τιμή του πετρελαίου, ενώ ο ΟΑΣΘ, λόγω της δικής του ελλιπούς χρηματοδότησης, αδυνατεί να καταβάλει έγκαιρα τις δόσεις Οκτωβρίου και Νοεμβρίου 2012, με αποτέλεσμα την οικονομική ασφυξία του ΚΤΕΛ, που αδυνατεί να προμηθευτεί καύσιμα για τα λεωφορεία του», επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση.
«Δεν επιχειρούμε να αποκομίσουμε κέρδος. Το μόνο που θέλουμε είναι χρήματα για καύσιμα, ώστε να μπορέσουμε να κινήσουμε τα λεωφορεία και να εξυπηρετήσουμε τον κόσμο. Μόνο αυτό και τίποτε άλλο», αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μαργαριτόπουλος.
Ο ΟΑΣΘ πάντως δεν είναι ο μόνος που χρωστά στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει λαμβάνειν από επτά πρώην δήμους περίπου 320.000 ευρώ, ενώ άλλες 500.000 ευρώ είναι το χρέος από τη μεταφορά των μαθητών.

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
"ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ"