Σελίδες

Ερώτηση του Αντώνη Γρέγου για την ιδιωτικοποίηση της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης


Αντώνης Γρέγος
Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης
ΛΑΪΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ-ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ

ΕΡΩΤΗΣΗ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΘΕΜΑ: «Ιδιωτικοποίηση της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ.) Α.Ε.»



Επιστημονικές μελέτες αποδεικνύουν ότι σε ολόκληρο τον κόσμο, όπου υπήρξε ιδιωτικοποίηση εταιριών ύδρευσης, αυτή συνοδεύθηκε από υποβάθμιση της ποιότητας του νερού, αύξηση της απώλειας νερού, υποβάθμιση των υποδομών και αύξηση των τιμών. Εδώ και 20 χρόνια οι υποστηρικτές της ιδιωτικοποίησης των υπηρεσιών παροχής νερού, αντιμετωπίζοντας το νερό ως εμπόρευμα, υποσχέθηκαν παγκόσμια αυξημένες επενδύσεις και μεγάλη αποτελεσματικότητα στη διαχείριση του νερού παγκόσμια. Έτσι, το 2010, το 12% του παγκόσμιου πληθυσμού προμηθευόταν νερό από ιδιωτικές εταιρείες. Ποια ήταν λοιπόν τα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης; Από μια έρευνα για την ιδιωτικοποίηση στις ΗΠΑ, κατά την οποία εξετάσθηκαν τα 10 μεγαλύτερα συστήματα ύδρευσης της χώρας, προέκυψε ότι έπειτα από 20 χρόνια ιδιωτικοποίησης, οι τιμές αυξήθηκαν 3 φορές πάνω από τον πληθωρισμό και οι λογαριασμοί νερού των νοικοκυριών κατά μέσο όρο τριπλασιάστηκαν στα πρώτα 10 χρόνια. Οι πόλεις σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν τις δυσμενείς συνέπειες της ιδιωτικοποίησης των εταιριών ύδρευσης. Η άνιση πρόσβαση, η αθέτηση υποσχέσεων, οι περιβαλλοντικοί κίνδυνοι και τα σκανδαλώδη περιθώρια κέρδους, ωθούν τους δήμους και τους πολίτες να ξαναπάρουν τον έλεγχο αυτής της βασικής υπηρεσίας στα χέρια τους.
Ύστερα από δεκαετίες ιδιωτικοποίησης της ύδρευσης, οι πόλεις στην Ευρώπη και σ’ όλο τον κόσμο εγκαταλείπουν πλέον την ιδιωτική διαχείριση (Βερολίνο, Μόναχο, Στουτγάρδη, Παρίσι, Γκρενόμπλ, Μπορντώ, Τουλούζ, Μονπελιέ, Μασσαλία, Λιλ, Βρέστη, κλπ). Το 2010, τα Ηνωμένα Έθνη δηλώνουν ότι η πρόσβαση σε καθαρό νερό και υγιεινή είναι ανθρώπινο δικαίωμα. Μια δεκαετία πριν, είχε εκδοθεί η Ευρωπαϊκή Οδηγία – Πλαίσιο περί Υδάτων, η οποία μεταξύ άλλων:
α) καθορίζει ότι το νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν όπως οποιοδήποτε άλλο, αλλά θα πρέπει να θεωρείται ανθρώπινη κληρονομιά,
β) προτρέπει τις χώρες να παρέχουν υπηρεσίες ύδατος σε λογική τιμή γι’ αυτούς που το χρειάζονται,
γ) ενθαρρύνει όλους τους πολίτες να συμμετέχουν στην προστασία και τη διαχείριση των υδάτων.
Το 2003, η Ελλάδα εναρμονίζει το εθνικό δίκαιο  (Ν. 3199/2003 - Προστασία και διαχείριση των υδάτων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2000) με τις διατάξεις αυτής της Οδηγίας. Επίσης, με αφορμή το 6ο Παγκόσμιο Φόρουμ Νερού 2012, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δηλώνει ότι το νερό είναι κοινός πόρος της ανθρωπότητας και η πρόσβαση στο πόσιμο νερό είναι θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα.
Παρόλα αυτά, η κυβέρνηση ξεκινά τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης της Εταιρείας Ύδρευσης και Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης (Ε.Υ.Α.Θ.), που προβλέπει την πώληση του 51% επί του συνόλου των μετοχών και τη μεταβίβαση του ελέγχου της εταιρείας σε επενδυτή που θα επιλεγεί μέσω διεθνούς πλειοδοτικού διαγωνισμού.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
1) Για ποιον λόγο και ενώ σε πολλές χώρες της Ευρώπης απορρίπτεται το μοντέλο ιδιωτικοποίησης και οι επιχειρήσεις νερού επιστέφουν στα χέρια των κρατικών φορέων,  η Ελλάδα επιμένει να πουλήσει το πλειοψηφικό πακέτο των μετόχων της Ε.Υ.Α.Θ σε ιδιώτες;
2) Για ποιον λόγο και  ενώ σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Οδηγία – Πλαίσιο περί Υδάτων, την οποία  η Ελλάδα εναρμόνισε με το Εθνικό Δίκαιο (Ν. 3199/2003 - Προστασία και διαχείριση των υδάτων - Εναρμόνιση με την Οδηγία 2000/60/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2000) καθορίζεται ότι το νερό δεν είναι εμπορικό προϊόν όπως οποιοδήποτε άλλο, αλλά θα πρέπει να θεωρείται ανθρώπινη κληρονομιά η κυβέρνηση προχωράει στην παραβίαση της συνθήκης και στην ιδιωτικοποίηση εταιριών ύδρευσης;
3) Ποια θα είναι τα οφέλη προς τους πολίτες από την ύπαρξη μιας μονοπωλιακής ιδιωτικής εταιρείας παροχής νερού όταν από αντίστοιχες περιπτώσεις ιδιωτικών εταιρειών παγκοσμίως υπήρχαν υπέρογκες χρεώσεις στις καταναλώσεις των πολιτών σε σχέση με τις αντίστοιχες κρατικές;
4) Σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί προκειμένου να προφυλάξει τους πολίτες και το κοινωνικό σύνολο εν γένει από τις ως άνω δυσμενείς επιπτώσεις της ιδιωτικοποίησης των εταιριών ύδρευσης και εν προκειμένω της Ε.Υ.Α.Θ;

Αθήνα, 26/02/2013
 

Ο Ερωτών Βουλευτής
 

Αντώνης Γρέγος
Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης
ΛΑΪΚΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ-ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ