ΠΡΟΣ: ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΘΕΜΑ: «Ολοκλήρωση του λιμανιού των Μεστών στη Χίο»
Το λιμάνι των Μεστών βρίσκεται νοτιοδυτικά της Χίου, 96 ναυτικά μίλια από το Λαύριο, και στο παρελθόν λειτουργούσε ως λιμένας, προς τον οποίο καλυπτόταν η απόσταση από τη Ραφήνα σε 6 ώρες. Το 2005 εντάχθηκε στο μέτρο 7.1 «ΛΙΜΑΝΙΑ» του επιχειρησιακού προγράμματος «Οδικοί Άξονες, Λιμάνια και Αστική Ανάπτυξη», με χρηματοδότηση από το 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και ξεκίνησε η κατασκευή του. Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 15.500.000 Ευρώ από το τομεακό πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ και εντάχθηκε στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Βελτίωση εγκαταστάσεων Λιμένα Μεστών Χίου».
Το 2006 υπογράφηκε η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία «ΘΕΜΕΛΗ ΑΤΕ», με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και παράδοσης του έργου το 2008. Ακολούθησε παράταση της παράδοσης του λιμανιού για το 2010 και τελικά το έργο παραδόθηκε σε ημιτελή μορφή, με οριστική διακοπή των εργασιών του, στις 25-04-2011 με την υπ’ αριθ. Δ4/0/2901/Φ.52/Ε2 απόφαση της Διεύθυνσης Λιμενικών Έργων και Έργων Αεροδρομίων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Εκπρόσωποι του Λιμενικού Σώματος Χίου έχουν δηλώσει ότι η λειτουργία του λιμένα δεν είναι εφικτή, διότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες εγκαταστάσεις για να λειτουργήσει ο σταθμός του Λιμενικού Σώματος και το Τελωνείο.
Μεγάλα ποσά δαπανήθηκαν, επίσης, για την ανάπλαση της Εθνικής Οδού Χίου-Μεστών, ώστε να είναι εύκολη η μετάβαση προς το λιμάνι και η διαδρομή πλέον καλύπτεται σε 50 λεπτά με συντηρητική οδήγηση. Η σημασία ολοκλήρωσης του έργου είναι μεγάλη για το νησί, δεδομένου ότι η πλειονότητα των τουριστικών προορισμών είναι στο νότιο μέρος της Χίου. Άλλωστε, η ολοκλήρωσή του θα οδηγούσε και σε αποσυμφόρηση του λιμανιού της Χίου, καθώς θα μπορεί να εξυπηρετήσει και κρουαζιερόπλοια. Το σημαντικότερο πλεονέκτημα, όμως, είναι ότι με αναχώρηση από το Λαύριο το κόστος για τον επιβάτη θα είναι μικρότερο από ό,τι αν μεταβαίνει στο λιμάνι της Χίου.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
Για ποιο λόγο σταμάτησαν οι εργασίες της κατασκευής του έργου του λιμένα Μεστών;
Προβλέπεται η ολοκλήρωσή του, δεδομένων όλων των πλεονεκτημάτων που θα έχει για το νησί και τους επισκέπτες; αν ναι, σε πόσο χρονικό διάστημα αναμένεται αυτή;
Αθήνα, 02/12/2015
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΘΕΜΑ: «Ολοκλήρωση του λιμανιού των Μεστών στη Χίο»
Το λιμάνι των Μεστών βρίσκεται νοτιοδυτικά της Χίου, 96 ναυτικά μίλια από το Λαύριο, και στο παρελθόν λειτουργούσε ως λιμένας, προς τον οποίο καλυπτόταν η απόσταση από τη Ραφήνα σε 6 ώρες. Το 2005 εντάχθηκε στο μέτρο 7.1 «ΛΙΜΑΝΙΑ» του επιχειρησιακού προγράμματος «Οδικοί Άξονες, Λιμάνια και Αστική Ανάπτυξη», με χρηματοδότηση από το 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και ξεκίνησε η κατασκευή του. Ο προϋπολογισμός του έργου ήταν 15.500.000 Ευρώ από το τομεακό πρόγραμμα του ΥΠΕΧΩΔΕ και εντάχθηκε στο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Βελτίωση εγκαταστάσεων Λιμένα Μεστών Χίου».
Το 2006 υπογράφηκε η σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία «ΘΕΜΕΛΗ ΑΤΕ», με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και παράδοσης του έργου το 2008. Ακολούθησε παράταση της παράδοσης του λιμανιού για το 2010 και τελικά το έργο παραδόθηκε σε ημιτελή μορφή, με οριστική διακοπή των εργασιών του, στις 25-04-2011 με την υπ’ αριθ. Δ4/0/2901/Φ.52/Ε2 απόφαση της Διεύθυνσης Λιμενικών Έργων και Έργων Αεροδρομίων του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Εκπρόσωποι του Λιμενικού Σώματος Χίου έχουν δηλώσει ότι η λειτουργία του λιμένα δεν είναι εφικτή, διότι δεν υπάρχουν οι κατάλληλες εγκαταστάσεις για να λειτουργήσει ο σταθμός του Λιμενικού Σώματος και το Τελωνείο.
Μεγάλα ποσά δαπανήθηκαν, επίσης, για την ανάπλαση της Εθνικής Οδού Χίου-Μεστών, ώστε να είναι εύκολη η μετάβαση προς το λιμάνι και η διαδρομή πλέον καλύπτεται σε 50 λεπτά με συντηρητική οδήγηση. Η σημασία ολοκλήρωσης του έργου είναι μεγάλη για το νησί, δεδομένου ότι η πλειονότητα των τουριστικών προορισμών είναι στο νότιο μέρος της Χίου. Άλλωστε, η ολοκλήρωσή του θα οδηγούσε και σε αποσυμφόρηση του λιμανιού της Χίου, καθώς θα μπορεί να εξυπηρετήσει και κρουαζιερόπλοια. Το σημαντικότερο πλεονέκτημα, όμως, είναι ότι με αναχώρηση από το Λαύριο το κόστος για τον επιβάτη θα είναι μικρότερο από ό,τι αν μεταβαίνει στο λιμάνι της Χίου.
Ερωτώνται οι αρμόδιοι υπουργοί:
Για ποιο λόγο σταμάτησαν οι εργασίες της κατασκευής του έργου του λιμένα Μεστών;
Προβλέπεται η ολοκλήρωσή του, δεδομένων όλων των πλεονεκτημάτων που θα έχει για το νησί και τους επισκέπτες; αν ναι, σε πόσο χρονικό διάστημα αναμένεται αυτή;
Αθήνα, 02/12/2015